La pizza és el plat més comú a la cuina italiana. Els orígens d’aquesta explica que els italians en són els grans mestres i actualment és una de les receptes més icòniques de la seva gastronomia. Tot i això, la pizza ha viatjat arreu del món, motiu pel qual hem entrevistat a l’italià Luciano Martini, propietari de la pizzeria la Italiana a Llançà.
– Com definiria el seu treball?
Des de l’any 1990 treballo en el sector de la pizzeria i restauració i, com qualsevol sector, la professionalitat dels productes de bona qualitat, la passió pel treball i la humilitat et donen l’avantatge d’aconseguir l’èxit del propi treball. Per a mi és molt important la selecció d’una farina bona de blat, i l’elaboració d’aquesta mateixa, per obtenir la massa exacte que personalitza cada professional, com la recepta amagada de cada un.
– Quina és la història de la pizzeria La Italiana?
Estic en Llançà des de l’any 2005 i aquest juliol va fer divuit anys que la pizzeria està oberta. “La Italiana” va néixer com una pizzeria per a emportar, en un local petit i vam veure que a la gent li agradava el producte, amb el seu toc de simpatia, perquè no només té una bona matèria primera, sinó que també cal tenir simpatia. A poc a poc, amb els anys, i veient que la gent sempre demanava més, vam obrir un altre local, la segona pizzeria, sempre mirant d’acontentar a tot el món, tant a la gent del poble com als estrangers. Va funcionar sempre molt bé i amb tranquil·litat, però amb la pandèmia vam decidir quedar-nos amb un sol local per no deixar enrere el tracte amb els clients i per poder continuar satisfent al màxim.
– Quin atractiu té la vostra pizzeria?
Hi ha molta competència i també cal tenir en compte la tecnologia de la farina, que ha evolucionat molt al llarg dels anys, és una cosa impressionant. Han aparegut farines, per exemple, per a celíacs, de soja… Per tant, encara que el sector sigui molt ampli i hi ha molta competència, crec que l’atractiu és que sempre intento estar a l’avantguarda dels avenços del sector.
– Quin creu que és el secret de l’èxit d’un negoci?
Primer de tot, treballar amb un producte de matèria primera, donar a la clientela el que es mereix. En segon lloc, el secret també està amb la gent de darrere de la barra. Fa vint anys que treballo en aquest sector, a Itàlia i aquí, i he vist l’evolució de la gent, que cada cop és més exigent i per això és molt rellevant qui està darrere de la barra, ja que han de donar a la clientela el que es mereix, procurar que estiguin bé i a gust. Per tant, una bona matèria primera i el bon tracte del client fa que un restaurant tingui èxit.